GGR-Suriname

Pas bekeerd en dan...

Het nieuwe fundament – De wedergeboorte

De bijbel zegt in Johannes 3: 6
“Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien ”.

De wedergeboorte wordt ook wel nieuwe schepping’ genoemd.

We lezen in 2 Corinthiers 5: 17
“Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden”.

Wat is er nieuw ?
Ik heb Jezus Christus aangenomen als Heer over mijn leven. Dit houdt in dat ik voortaan mij onderwerp aan God en dat ik volgens zijn bijbelse richtlijnen wil leven.
Was dat een bewuste keuze ? Tenminste twee rednenen waarom ik die keuze heb gemaakt: 

Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots.

(MATTHEUS 7: 24)

1. Ik leef nu in een Vader – kind relatie met God.

De bijbel zegt in Johannes 1: 12

“Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden”.

Alle mensen zijn schepselen van God. Maar niet alle    mensen kunnen zich een kind van God noemen, omdat dit een bewuste keuze is die je maakt. In deze nieuwe relatie mag ik erop rekenen dat God het beste met mij voor heeft.

Hij zegt in Jeremia 29 : 11:
“Mijn plan met jullie staat vast-spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven”

2. Ik mag altijd rekenen op vergeving.​

1 Johannes 1: 9 zegt: “Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad ”.

Evenals ik vergeving ontvang, verwacht God van mij dat ik anderen die tegen mij zondigen, ook vergeef. 

Mattheus 6 : 12 zegt: ’en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren’.

3. Gemeenschap met gelovigen.

Als kind van God wordt ik opgenomen in de kring van gelovigen. Het is zijn verlangen dat we vaker samenkomen om, elkander beter te leren kennen, elkaar te bemoedigen, voor elkaar te zorgen en om voor elkanders noden te bidden. Dat kan behalve op de zondag ook door de weeks in kleine groepen.

In Handelingen 2 : 46 lezen we dat de gelovigen regelmatig bij elkaar kwamen aan huis en samen maaltijd hielden.

Als volgeling van Christus laat ik me dopen.​

Dit is de opdracht van Jezus geweest om alle nieuwe gelovigen te dopen. Door mij te laten dopen geef ik in het openbaar te kennen dat ik het oude leven afleg en de nieuwe mens aandoe. Mijn keuze staat vast. Als het ware begraaf ik de oude zondige mens en wordt ik opgewekt tot nieuw leven.

Als kind van God erken ik het gezag van de bijbel.​

Hierin vind ik de richtlijnen voor mijn dagelijks leven.

In Psalm 119 : 105 staat: “Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad”.

Hieruit blijkt dat Gods woord richting geeft aan mijn dagelijks leven, als ik mij daaraan houd.

Psalm 1 : 1,2 zegt het zó: “Gelukkig de mens die niet meegaat met wie kwaad doen, die de weg van zondaars niet betreedt, bij spotters niet aan tafel zit, maar vreugde vindt in de wet van de HEER en zich verdiept in zijn wet, dag en nacht”.

Nu ik Christus heb aangenomen, ben ik een discipel van Hem en dien ik zijn bevelen te onderhouden.

Kenmerken van een discipel:​

Een discipel is wedergeboren. Hij is een volgeling van Christus. Hij gelooft dat Christus de Zoon van God is. Hij erkent het gezag van Gods woord en hij leeft ernaar. Hij heeft zich laten dopen. Hij heeft gemeenschap met andere christenen. Hij getuigt van zijn geloof in Christus.

Nu ben ik ook zelf geroepen om anderen het goede nieuws van verzoening met God te vertellen. Door mijn geloof heb ik de opdracht van Jezus aanvaard om het evangelie aan anderen te vertellen.

Hij zegt in Mattheus 28 : 19:
“Ga, en maak alle volkeren tot leerling; doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest, en leer hun alles onderhouden wat Ik jullie geboden heb”.

Een andere tekst in de bijbel, 2 Korintiërs 5 : 20 zegt het zo:
“Wij zijn gezanten van Christus , God doet door ons zijn oproep. Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen “.

Het belang van bijbel lezen.

In Hosea 4: 6 lezen we: “Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis”.

Als ik wil groeien in mijn geloof en mijn relatie met God wil verdiepen, moet ik regelmatig zijn woord onderzoeken. Door de bijbel openbaart God zijn karakter, zijn persoonlijkheid en zijn wil voor mijn dagelijks leven. Gods woord leert mij de juiste richtlijnen voor relaties met anderen. Gods woord leert mij hoe ik moet standhouden in een wereld van vele verleidingen.

Toen Jezus zelf door de duivel verzocht werd zei Hij: ‘Er staat geschreven: “De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God ”. Mattheus 4: 4

Gods woord helpt de gelovige op verschillende manieren.

In 2 Timotius 3 : 16, 17 staat; ” Elke schrifttekst is door God geinspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven, zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust”.

Wat is bidden ?​

Bidden is praten met God. In gebed kan ik als kind van God over alle dingen met Hem praten. Door met God te praten heb ik op een bijzondere wijze gemeenschap met Hem.

Gebed is een belangrijk onderdeel van het christelijk leven.​

Ons grote voorbeeld hierin was de Here Jezus zelf. We lezen in Mattheus 14: 23 “Toen hij hen weggestuurd had, ging hij de berg op om er in afzondering te bidden. De nacht viel, en hij was daar helemaal alleen” . Als Jezus het belangrijk vond om regelmatig in gesprek te zijn met de hemelse Vader, hoeveel meer moeten wij dat doen?

Wat is de inhoud van mijn gebed ?​

•God eren: Hem loven en prijzen om wie Hij is. God verdient het dat ik Hem eer. Hij is de schepper van het heelal. Hij heeft alle macht in de hemel en op aarde. Mattheus 28: 18 “En Jezus trad tot hen, en sprak met hen, en zeide: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde”.

•Mijn zonden belijden. Mijn leven is door mijn bekering vernieuwd. Maar als mens kan ik nog zondigen. Dat doet iemand uit vrije wil. Zonden verstoren de relatie met God. Het ontneemt mij de zegeningen en innerlijke rust en vrede en belemmert Gods bescherming naar mij toe.

•Smeekbeden. In gebed mag ik mijn noden en verlangen bij God kenbaar maken en geloven dat Hij mijn gebeden verhoort. In Mattheus 21: 22 zegt Jezus: “En al wat gij in het gebed gelovig vragen zult, zult gij ontvangen”.

God echter heeft de belofte gedaan dat als ik mijn zonden berouwvol belijd, dat Hij mij zal vergeven en al mijn ongerechtigheden niet meer zal gedenken. Dan zal de verstoorde relatie tussen mij en God zijn hersteld.

1 Johannes 1: 9 “Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad ”

In gebed mag ik de gunst van Gods zoeken.

Op verschillende plaatsen in de bijbel leren wij dat we vrijmoedig tot God mogen naderen en onze behoeften en verlangens aan Hem bekend maken.

Filippenzen 4: 6 – 7 “Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank Hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren”.

Voorbede doen.

God verlangt van ons dat wij anderen gedenken in onze gebeden.

1 Timotius 2: 1 – 4 “Allereerst vraag ik dat er voor alle mensen gebeden wordt, dat er smeekbeden, voorbeden en dankgebeden voor hen worden uitgesproken. Bid voor alle koningen en gezagsdragers, opdat we rustig en ongestoord kunnen leven, in alle vroomheid en waardigheid. Dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze redder, die wil dat alle mensen worden gered en de waarheid leren kennen”.

Voor wie en waarvoor kan ik dagelijks bidden ?

Dankzegging. We behoren God ook dagelijks te danken voor vele dingen. Als we ‘s morgens ontwaken, beseffen we dat God ons weer een dag het leven gegund heeft.

Getuigen zijn van Jezus

Handelingen 1: 8 “maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde”.

Getuigen van Jezus is in de eerste plaats vertellen wie Jezus voor mij is en wat Hij voor mij betekent. Het is getuigen van wat ik geloof. Getuigen is dus ook vertellen hoe en waarom in Jezus heb aangenomen als Heer over mijn leven. Hoe mijn leven was voordat in Christus heb aanvaard en hoe het nu is. Door mijn getuigenis worden ook anderen aagespoord om zich met God te verzoenen.

Bezoek de Erediensten.

Zondagse samenkomsten zijn belangrijke momenten van christelijke gemeenschap. De bijbel spreekt daar heel uitdrukkelijk over.

Hebreeen 10: 25 zegt: “Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen”.

De erediensten zijn bedoeld om gezamenlijk de Heer te loven en te aanbidden, elkander te zegenen en te bemoedigen. Tijdens de samenkomsten worden we onderwezen in Gods woord en daardoor geestelijk opgebouwd. Voorts vindt er ook voorbede plaats voor verschillende doelgroepen en personen.